Yritysmessuille osallistujan muistilista

Yritysmessut ovat yritykselle kaiken kaikkiaan hyvä asia ainakin käytännössä – saahan yritys niissä runsaasti näkyvyyttä, ja ne ovat loistavaa vastapainoa nykyään pääasiassa netin välityksellä tapahtuvalle mainonnalle. Messuilla käytetään aivan erilaisia markkinointitaktiikoita ja esitellä tuotteen ja palvelun toimivuutta käytännössä. Lisäksi sosiaaliset taidot tulevat enemmän hyödyksi kuin koskaan. Kaikki ei kuitenkaan ole ruusunpunaista.

Tapahtumiin osallistuessa tulee aina miettiä jo ennen ilmoittautumista muutama asia halki. Ensimmäinen näistä on tietenkin ilman muuta rahallinen puoli. Yrittäjällä on yleensä kukkaronnyöri suhteellisen kireällä, eikä varaa täysin ylimääräisiin menoihin aina välttämättä ole. Tapahtumat ja niihin osallistuminen (varsinkin matkakustannuksineen ja majoituksineen!) eivät ole halvimmasta päästä – siksi kannattaakin miettiä, onko tapahtumaan osallistuminen yritykselle kannattavaa.

Saako yritys tapahtumasta hyötyä?

Mistä sitten voi päätellä etukäteen, onko tapahtuma yritykselle hyödyllinen vai ei? Sitä ei tietenkään voi koskaan tietää aivan varmasti. Jonkin verran voi asiaa kuitenkin havainnoida jo etukäteen. Esimerkiksi tapahtuman menot voi laskea ja miettiä, kuinka suureksi luku nousee. Sen jälkeen on aika miettiä, mitä tuloja tapahtuma mahdollisesti yritykselle tuo.

Jos yrityksesi tarjoaa konkreettisen tavaran sijasta palveluita ja olet osallistumassa tapahtumaan vain markkinoidaksesi palveluasi sen sijaan että myisit jotakin paikan päällä, ovat lyhyen tähtäimen tulot tapahtumasta pyöreät nolla. Pitkällä tähtäimellä tapahtumaan osallistuminen ja itsensä hyvä markkinoiminen esimerkiksi käyntikorteilla ja promotuotteilla höystettynä on kuitenkin ehdottoman kannattavaa. Jos myyt tapahtumassa jotakin, kannattaa valita mahdollisimman joustava tapa maksuihin.

Kilpailijat alta pois

Yksi tärkeimmistä syistä osallistua messuille on tietenkin simppeli: siellä on saman katon alla lähes pelkästään kohderyhmään kuuluvia henkilöitä! Usein tässä optimismin huurussa tulee unohdettua kuitenkin toinen, yhtä ilmiselvä kyseisen pointin sivutuote: samaisen katon alla on myös toinen toistaan pahempia kilpailijoita. Oletko miettinyt, miten yrityksesi voi erottua messuilla edukseen muista, saman alan yrityksistä?

Vaikka tällaiset pointit saattavatkin tuntua pelottavalta ja tapahtumiin osallistumisessa on aina omat riskinsä, ei niitä kannata kuitenkaan pelätä turhanpäiten. Yrittämisessä aina pakko ottaa riskejä, jotta voi menestyä. Yksi näistä riskeistä voi hyvinkin olla tapahtumaan osallistuminen, sillä jos tämä menee hyvin, saattaa se hyvinkin tuoda mukanaan paljon, paljon hyvää ja suurta pitkäkestoista menestystä yrityksellesi.