Messuilla jaettavat liikelahjat

corporate_gift_143704996

Kun yritys – pieni tai suuri – lähtee messuille, varaa se yleensä aina mukaansa jotakin messuvieraille jaettavia tuotteita. Monesti messupöytiä koristavat karkit, avaimenperät ja kynät, kaikki sellainen, jota on helppo napata mukaan. Messupäivän jälkeen vierailija löytääkin usein kassistaan monenmoista tuotetta, joissa jokaisessa komeilee sen tarjonneen yrityksen logo.

Messulahjat eivät ole aivan yhdentekeviä, sillä niillä saadaan yrityksen nimi messuvierailijan mieleen ja tämä saattaa kääntyä juuri tuon yrityksen puoleen paljon myöhemmin tarvitessaan ko. yrityksen tarjoamaa palvelua.

Erottuva messuosasto

Kun yritys lähtee messuille, tarvitsee se muutamia tuotteita tehdäkseen osastostaan oman näköisen. Usein tähän tarvitaan jonkinlainen roll-up mainos tai koko messuosaston seinän peittävä mainos.

Osastolle voi asetella myös vaikkapa viirejä tai lippuja sekä tietysti tuotteita, jos yritys sellaisia tuottaa. Palveluista voi puolestaan esittää esimerkiksi videoita, reaaliaikaisia näytteitä tai vaikkapa valokuvia.

Helpot ja nopeat messulahjat

Helpoilla ja nopeilla messulahjoilla tarkoitamme tässä tapauksessa sellaisia lahjoja, jotka ovat nopeita ja yksinkertaisia ottaa mukaan sekä säilyttää koko messupäivän ajan. Näihin lukeutuvat muun muassa yrityksen logolla varustetut karkit, kynät, avainnauhat sekä avaimenperät, jotka ovat usein tarpeellisia tai ainakin erittäin näppärästi mukana kulkevia lahjuksia. Karkit ovat tietysti sellaisia, jotka maistuvat messuvieraille aina.

Messulahja on helppo ja nopea, kun sen saa mahdutettua mukana oleviin kantamuksiin tai taskuihin. Sen helppous tulee myös siitä, että se on tarpeellinen ja sille löytyy käyttöä myöhemminkin. Turhia ja epäkäytännöllisiä tavaroita ei nimittäin kukaan jaksa kantaa mukanaan koko messupäivää. Messujen hyöty on aina suurempi, mitä useampi kävijä muistaa yrityksen nimen messuilta poistuttuaan.

Erikoiset ja tyylikkäät messulahjat

Erikoisia ja tyylikkäitä messulahjoja ovat sellaiset, joiden perässä useakin messuvieras saattaa seikkailla läpi koko messualueen. Lahja voi olla molempia näitä, tai vain toista, mutta se on sellainen, joka todella huomataan. Näitä voivat olla esimerkiksi hyvällä maulla toteutetut asusteet, kuten hatut tai vaikkapa huivit, joita messuvieras saattaa hyvinkin käyttää kyseisten messujen jälkeen.

Usein messuillakin on havaittavissa ilmiö, jossa yksi messuvieraista on saanut vaikkapa kertakäyttötatuoinnin ja liimannut sen käsivarteensa. Tämän jälkeen muutama muukin tekee saman, kunnes näitä kertakäyttötatuointeja jakanut yritys on jakanut kaikki varaamansa tatuoinnit – ja saanut nimeään näkyviin varsin laajasti!

Markkinointi ennen messuja ja messujen aikana

Messuille suuntaavan yrityksen kannattaa markkinoida osallistumistaan jo hyvissä ajoin. Parhaiten näkyvyyttä saa, kun mainontaa tekee useissa eri kanavissa. Levitä siis mainosviestiä yhtä aikaa LinkedInissä, yrityksesi verkkosivuilla ja Facebookissa sekä Instagramissa. Lisäksi käyttöön kannattaa valjastaa itse messutapahtuman näkyvyys mediassa käyttämällä mainonnassa myös messujen omia hastageja ja tunnuksia. Tee mainosviestistä eri kanaviin sopiva, ytimekäs ja niin houkutteleva, että se herättää kiinnostuksen niin messuja kuin yrityksen messuosastoa kohtaan. Messujen aikana on syytä kertoa, missä päin messualuetta yrityksen osasto sijaitsee ja miten sinne parhaiten löytää.

Omalle osastolleen voi keksiä jonkin kilpailun tai muun houkuttimen, jolla herättää positiivisia mielikuvia yrityksestä ja saa aikaan vierailijoiden virran osastolle. Kilpailun palkinnon ei tarvitse olla suuren suuri, sillä kaikenlaiset hauskat aktiviteetit kiinnostavat messukävijöitä. Jos markkinointibudjetti antaa myöden, voi osastolle palkata ammattiviihdyttäjän, kuten julkisuuden henkilön, kävijöitä houkuttelemaan. Pienemmällä budjetilla messuosastolle riittää oma hyväntuulinen ja asiantunteva henkilöstö ja esimerkiksi perinteiset kahviarpajaiset. Kahvipaketit ovat yllättävän haluttuja arpajaisvoittoja, ja pakettiin voi aina liimata oman yrityksen logon ja yhteystiedot.